Träning med träningsband

Få inspiration och tips för din träning

Träningsband – En effektiv och smart träning i fickformat

Du kan på ett effektivt sätt tona och stärka din kropp genom att använda ett träningsband, samtidigt som ”träningsredskapet” får plats i fickan eller väskan. Nyfiken? Läs om hur du ska använder gummibandet på ett smart sätt och hur du ska välja rätt sort band för dina övningar.
Rätt skönt att faktiskt kunna ha ett gym i fickformat. Du har maskiner, hantlar och viktstänger allt i ett så att säga. Hela din träningsutrustning har en storlek av en knuten hand och du har allt som krävs för att få ett riktigt pass med styrketräning. Det allra bästa är att det är inte särskilt svårt att träna med gummiband som det kan tyckas!

Fördelar med att träna med gummiband

Det finns många fördelar med ett träningsband. Du kan ha med dig bandet överallt och ta med dig det på resan, ha på jobbet och inom räckhåll där hemma. Detta gör att du kan träna när och var som helst utan att det kostar dig skjortan. Ett gummiband väger knappt något och du kan rulla ihop bandet så att det knappt tar någon plats.

Detta gör att du inte behöver ha en speciell plats i din bostad bara för all träningsutrustning så som hantlar, träningsbänkar och vikter som du har framme för att träna. Till slut tröttnar du på att träna och utrustningen står i ett hörn och samlar damm. Du kanske går på gym för att träna, investerar du i gummiband kommer du spara massor av pengar genom att slippa köpa medlemskort. Nu kan du istället göra liknande övningar med ett träningsband för en relativt billig peng.

Kom i form med hjälp av träningsband

Är du ute efter att få en vältränad och stark kropp så är träningsband ett bra redskap. I och med att du använder ett träningsband är du 100 % säker på att du kan bibehålla ett motstånd genom alla dina övningar. Dessutom kommer du att utmana alla dina muskler för att behålla stabiliteten i samband med att hålla bandet spänt maximalt. På köpet aktiveras dina magmuskler automatiskt tack vare att träningsbandet gör motstånd. Har du mot förmodan någon typ av skada eller en sjukdom så som artros eller psoriasis så kommer du ha möjligheten att bygga upp dina muskler på ett skonsamt, samt långsamt sätt genom att endast ha ett litet motstånd, vilket gör att du inte överbelastar kroppen eller förvärrar skadan.

Olika typer av träningsband

Nu kanske du ställer dig frågan – Vilken typ av träningsgummiband passar bäst för mig?

Gummibanden finns i olika typer och som har varierande motstånd. Graden på motstånd och hårdhet beror på vilken färg som bandet har och vilken kategori det tillhör, det kan skilja sig mellan tillverkarna. Du får helt enkelt prova dig fram för att se vilket som känns bäst för dig. Rent generellt så finns det tre olika typer av gummiband som uppfyller de olika behoven.

Köp träningsband hos Myshape.se

Rehab band

Ett långt gummiband kan du använda till många övningar och du kan med fördel nyttja bandet när du ska stretcha. Du placerar bandet under fötterna, bakom din rygg och liknande. Du justerar motståndet på rehab bandet genom att exempelvis ha ett kortare avstånd eller vira bandet ett par gånger extra runt handen, stolen, bordsbenet eller vart du nu än fäster det. Vill du kan du även knyta ihop gummibandet så att det blir en ring som kan passa till ett flertal övningar. Du kan ha med dig det långa gummibandet vart du än befinner dig, eftersom det är platt och smidigt att med i resväskan eller i fickan när du är ute på en löprunda.

 

TRX Band

Det finns också träningsband som har handtag som är av ett stramare material och handtagen ser till att du får ett bättre grepp som gör att du kan lättare hålla fast, samt ger en bättre stabilitet i handlederna. Banden kan du på ett enkelt sätt fästa i en dörr och därefter göra dina övningar för att dra i träningsband ut och i från dörren.

Köp TRX band hos Gymgrossisten

Miniband typ Loop Band

Det är ett litet gummiband som är cirkelformat och är perfekt för dig som vill träna lår och rumpa, men du kan även använda minibanden till att träna överkroppen. I och med att bandet är litet innebär det att motståndet blir betydligt större i dina övningar, samtidigt som rörelserna blir kortare och mindre.

Hur används träningsband?

Du kan använda träningsband till ett flertal olika övningar och du kan träna från topp till tå, vilket gör att du kan träna hela din kropp. Ett band är ett väl fungerande alternativ till viktstång i övningar som till exempel rodd och marklyft, samt ersätta hantlar. I övriga övningar som exempelvis armhävningar och squats, kommer det elastiska motståndet se till att du får mer ut av dessa klassiska övningarna.

Det allra smartaste och bästa är att du faktiskt själv reglerar hur svårt det ska vara för dig, eftersom du kan strama åt träningsband efter vilket behov du har. Desto stramare gummibandet är ju större blir ditt motstånd i övningarna. På det sättet kan du själv hela tiden se till att justera varje övning i den takt du blir starkare och framför allt mer rutinerad. När du inte kan strama ditt gummiband mer kan du köpa ett gummiband som tillhör en mer krävande färgkategori, vilket ger dig helt nya spännande utmaningar.

 

Bästa träningen

Du kan träna hela din kropp genom att du har ett effektivt cirkelpass och självklart ett träningsgummiband. Detta gör att du kan svettas ordentligt beroende vilket motstånd ditt band har. Det allra bästa är att göra övningarna utan att vila mellan och fördelen är om du upprepar dina övningar. Som till exempel att du börjar med övning 1 i 30 sekunder, sedan går du över till övning 2 i 30 sekunder, men innan du går över till övning 3 upprepar du övningarna 1 och 2 igen. Detta gör att du får ett omväxlande träningsprogram och du behöver dessutom inte räkna antalet repetitioner. Du använder bara en timer istället, svårare än så behöver det inte vara.   

Det enklaste att hitta olika övningar är att ta dig en titt på nätet och sedan sätter du ihop ett program som passar dig allra bäst och utifrån vad du vill träna eller vilka hinder du har. Du får prova dig fram vilka övningar som känns bäst för dig och göra ett individuellt träningsprogram, sedan är det upp till dig att avgöra hur långt ditt träningspass ska vara. Det kan vara så att ibland har du mindre tid då kan du bara göra övningarna en gång eller gör en av övningarna när du har tid över på jobbet.