Träning med mini bands

Få inspiration och tips för din träning

Loop Band

Loop Band kallas också för miniband och är otroligt populära att använda som träningsmetod. Mini band är ett gummiband som är litet som du använder när du tränar som vanligt eller behöver stabilisera din kropp, samt i rehabiliteringssyfte. Ett loop band kan bestå av varierande material, tjocklek och bredd, men alla har gemensamt att ge dig extra motstånd. Visserligen är minibanden uppdelade i olika klasser efter vilket motstånd banden ger, allt från lätt till att vara extra hårt. Detta innebär att hur mycket gummibandet gör motstånd när du drar ut det. I praktiken betyder det att ett miniband med lätt motstånd är enklare att dra ut jämför med ett band med extra hårt motstånd.

Hur används minibanden?

Vanligtvis så används de lätta loop banden vid rehabilitering när patienter behöver träning av något slag. Även om du inte är skadad eller liknande kan du använda ett lätt miniband för att värma upp innan du styrketränar. När inte det lätta bandet ger något motståndet är det dags för att börja använda medium. Ett medium miniband används också för rehabilitering, men även vis aktivering och stabilisering. Loop band går att använda allt från ben- och rumpträning till axelövningar.

Hårda miniband används inte speciellt ofta och när de nyttjas för träning är för de som är atleter och är riktigt starka som känner att mediumbandet inte ger motstånd längre. Ett hårt loop band används främst till att träna styrka för rumpa och ben. Du väljer ett miniband som passar dig bäst för ditt behov och stryka. Det är meningen att du ska känna motstånd och gör du inte det längre, är det dags att byta till ett gummiband med högre motstånd. Får du inte något motstånd gör inte din träning någon nytta.

Bästa effekten

Är du ute efter att få den bästa effekten genom att träna med ett loop band gäller det att du använder bandet på rätt sätt. Därför behöver du se till att ha samma teknik under hela övningen. Du arbetar med den muskelgrupp som du har i fokus, men tappa inte ryggens teknik medan du går ner i knäböj eller spänna halsen vid träning av axlarna. Din kropp är nämligen väldigt smart och vill hitta lösningar på sådant som inte känns helt enkelt.

Skulle det vara så att du har ett loop band som har alldeles för högt motstånd kommer inte ditt fokus på de olika muskelgrupperna hjälpa. Detta kommer i sin tur leda att du riskerar att belasta din kropp helt fel. Därför bör du vara uppmärksam under hela ditt träningspass, så att du inte riskerar att skada dig. 

Köp mini band från Myshape.se

Övningar med loop band

Det finns många övningar du kan göra med ett loop band. Fördelen är att du behöver egentligen bara ett träningsgummiban och därefter kan du börja göra dina övningar. I och för sig används miniband först och främst till rumpa och ben, men funkar även att använda för övningar på överkroppen. Här kommer några övningar som är riktigt bra att börjar med om du vill testa loop band.

 

Jumpsquat

Du sätter loop bandet strax under dina knän och går sedan ner i squat, för att sedan hoppa rakt upp. Det du bör tänka på är att du har en stolt hållning i ditt bröst och undvik helst att falla framåt med tårna eller överkroppen. Din tyngdpunkt bör vara fördelad jämnt under hela din fot, samt att inte dina knän går ihop.

 

Benlyft

Du lägger dig ner på sidan och sätter minibandet runt dina anklar. Därefter lyfter du ditt översta ben rakt upp och detta upprepar du. Det kommer att bränna på utsidan av benet och gummibandet får inte vara slappt under övningen. Byta ben efter ett antal repetitioner.

 

Stående lyft

Du trär loop bandet under din ena fot och därefter trär du bandet över den andra foten så att det hamnar på ovansidan. Därefter drar du upp den foten där gummibandet ligger på ovansidan och försök att lyfta så högt du kan. Se till att ha kontroll över rörelsen, byt sida efter ett antal repetitioner.