Träning med Power Band

Få inspiration och tips för din träning

Power Band

Power band används mestadels till att träna styrka eller för Crossfit. Denna typen av gummiband har ett betydligt större motstånd än de andra typerna av träningsband, vilket gör att power band nyttjas oftast till muskeluppbyggnad. Ett power band har åtta olika svårighetsgrader och att det finns så många nivåer är bra. Det gör att du kan vända gummibandet och använda det till dina chin- och pull-ups övningar. Träningsgummibandet används vanligtvis tillsammans med vikter av olika slag, som till exempel i samband med viktstänger.

Köp ett Power Band från Gymgrossisten.com

 

Vad är ett power band

Ett power band är gjorts av latex, vilket gör att bandet är mycket tåligt och framför allt tänjbart. Gummibandet är som en stor loop som har en diameter på cirka en meter, men bandets totala längd är cirka två meter. Bandets tjocklek är omkring 4,5 millimeter och har olika motstånd mellan 2 kilo och ända upp till 100 kg. Det som avgör hur stort motstånd du får är bredden på power bandet, så desto bredare gummibandet är ju högre motstånd har du. Du kan dra ut ditt band upp till cirka 200 % av bandet originallängd.

Bandens motstånd

Det du bör tänka på att olika tillverkare har varierande färger och motstånd på sina power band, men rent generellt är det:

  • Bredd 12 mm: 2 – 14 kilo
  • Bredd 20 mm: 5 – 23 kilo
  • Bredd 29 mm: 12 – 35 kilo
  • Bredd 44 mm: 20 – 50 kilo
  • Bredd 65 mm: 30 – 70 kilo

Det finns bredare gummiband och det innebär att du får ett högre motstånd i kilo.

Vilka användningsområden

Du kan använda power band inom många användningsområden, som bland annat:

  • Allmän träning
  • Styrketräning
  • Rörlighetsträning och stretching
  • Spänstträning
  • Rehabiliteringsträning
  • Kvick- och snabbhetsträning
  • Ett alternativ till fria maskiner/vikter

Du förstår säkert att du kan använda gummibanden till väldigt mycket, samtidigt som de är otroligt lätta och smidiga att använda. Ett power band kan du i princip nyttja till de flesta övningar som kräver fria vikter.

De gummiband som är lätta passar bäst för att ha till uppvärmning, rehabilitering och träna mindre muskler. Sedan när du får större muskler kan du använda band som har större motstånd. Lätt- och mellantunga band är bra att använda i träning för rörlighet och stretching. Sedan de tyngre banden använder du till med avancerade övningar, samt som ett hjälpmedel vid styrketräning. Dessutom har du starka muskler på ben, vader och mage, samt om du vill ha ordentligt motstånd vid rörlighetsträning och stretching ska du använda de hårda banden. Detta är bara en liten del av de användningsområden som du kan använda power bands till och det är egentligen bara din fantasi som sätter stopp!

Chin- och pull-ups

Du kan mycket väl använda dig av ett power band som hjälpmedel när du ska göra chin- och pull-ups. Har du problem att inte kunna genomföra chin- eller pull-ups kan gummibandet hjälpa dig och du stärker dina muskler successivt. På ett enkelt sätt sätter du fast bandet runt viktstången och sedan sätter du fötterna eller knäna på gummibandets ändar så att det sträcks ut. Du kan lyfta stången och motståndet är elastiskt som fungerar som vikt. Fördelen med denna typen av motstånd är att ju högre du lyfter viktstången, desto högre blir motståndet. Ett tips är att du även kan göra squat-övningar på detta sätt. När du vill öka motståndet räcker det att du byter ut power bandet som är bredare. 

Att välja band

Att välja band kanske inte är det lättaste, men utgå från den nivå du ligger på under din träning. Dessutom bör du tänka på vad du vill uppnå med din träning med hjälp av gummiband. Du har kanske tränat styrka en längre tid och då kan du välja ett gummiband som ger lite extra motstånd. Är du otränad eller inte har tränat någon längre tid bör du börja med ett band som är lättare. Det allra bästa är att du skaffar dig gummiband som har olika motstånd, vilket gör att du kan välja det band som passar bäst för just den övningen som du ska göra. Detta med tanke på att vissa övningar kräver helt enkelt ett större motstånd. Vanligtvis kan du köpa set med flera power bands, vilket ger att du har en bra start i din träning.