Träning med rehab band

Få inspiration och tips för din träning

Träningsband som rehabilitering

Det kan hända att du skadar dig som gör att du behöver operera dig eller har en funktionsnedsättning som gör att du behöver återfå de förmågor som du hade tidigare. För att få det krävs det att du får rehabilitering. En rehabilitering är individuell och sjukgymnaster skapar ett unikt träningsprogram åt dig. Programmet revideras med jämna mellanrum och det är du som sätter upp målen för din rehabilitering. Målen är både kort- och långsiktiga, så att du har en möjlighet att uppnå dem.
Ett sätt som används mycket inom rehab-träning är gummiband av olika slag. Detta beror på att rehab band är skonsamma och smidiga att använda. Dessutom kan du lätt använda dem hemma för att se till att din rehabilitering går åt rätt håll, vilket gör att du kan återgå till jobbet och må bättre snabbare.

Rehab band

Det finns speciella gummiband som du använder när du genomgår en rehabilitering – Rehab Band. Dessa band är långa och är utan några handtag. Rehab banden är mycket populära och vanligtvis används längden 150 centimeter, men det går att få individuellt. Du kan kapa i gummibandet i den längd som känns bäst för dig och du kan klippa av det till önskad längd utan att påverka hållbarheten. Det finns till och med rehab band som är upp till 45 meter, vilket gör att du kan klippa till längder som passar dig till dina övningar och samtidigt dela med dig till andra. 

Banden har en tjocklek på 0,25 – 0,4 millimeter, vilket gör att rehab band är av den tunnare sorten. Detta gör att gummibandet är extremt flexibla och gör det möjligt för dig att genomföra många olika typer av övningar.

Använda gummibanden

Gummibanden ger ett lågt motstånd och passar utmärkt till just sjukgymnastik i samband med rehabilitering. Detta gör att läkningsprocessen påskyndas. Ju bättre du blir, desto högre motstånd får du på rehab banden. Det gäller bara att skynda långsamt och ta små steg, för att inte förvärra din skada. Därför gäller det att du har tålamod.

Köp ett rehab band från Myshape.se

Rehab band övningar

Det finns många olika övningar du kan göra med ditt rehab band och självklart ska du följa de övningarna som sjukgymnasten har rekommenderat. Några av övningarna kan vara:

Curls

Curls stärker dina biceps och du ställer dig med fötterna lite isär (axelbredd) och sedan placerar du ditt gummiband under fötterna. Du tar sedan en ända i varje hand och se till att händer i samma höjd som höfterna, samt ha handflatorna riktade in mot kroppen. Då kommer rehab bandet förmodligen vara spänt. Nu är det dags att börja med att du dra bandet upp mot dina axlar och handflatorna ska vara riktade uppåt. Dina överarmar håller du så nära kroppen du kan. Repetera denna övning 10 – 20 gånger. Ditt tempo ska vara långsamt och se till att varje repetition är kontrollerad.

Front Squat

Front Squat ser till att stärka rumpa och lår. Du ställer dig med fötterna lite isär (axelbredd) och placera bandet under fötterna. Därefter tar du varje ände i dina händer och sedan gör du en squat (en höft böj) och drar sedan upp händer upp på axlarna. Bandet följer utsidan av din kropp och bör vara spänt. Se till att du håller ryggen rak under hela övningen och rumpan ska puta ut. Du rör dig sakta upp från squaten och du får inte översträcka dina knän. Håll den positionen i 1 – 2 sekunder, för att sedan göra ytterligare en squat. Övningen gör du mellan 10 – 20 gånger och den ska vara långsam och hela tiden kontrollerad.

Tänka på!

Oavsett vad du ska göra för övning så gäller det att du ser till att dra in magen för att då stöd för din överkropp, men du kommer också aktivera dina magmuskler. Ska du göra stående övningar bör du stå stabilt, ha benen brett isär i samma bredd som dina axlar eller höfter. Det gör att du får en betydligt bättre balans. Se även till att du sträcker på kroppen och axlarna ska vara sänkta. Dina handleder ska vara raka och glöm inte bort att andas. Du ska andas i den takt som du gör dina övningar och lyssna på vad din kropp säger dig, samt anpassa rehab bandet efter vilket motstånd du klarar av.