Träning med TRX band

Få inspiration och tips för din träning

TRX Band

TRX Band är träningsband som skiljer sig från de övriga banden eftersom det finns handtag i ändarna, vilket ger dig ett ordentligt grepp när du gör övningar. Med ett TRX band kan du se till att forma varenda muskel i kroppen. Att skaffa dig ett sådant träningsband är en investering för dig!

När du tränar med denna typen av träningsband så är det tyngdkraften som är din personliga tränare. Förutom att du kan ta med dig ditt band vart du än befinner dig, kan du få en träning av hela kroppen som är unikt effektiv, men framför allt skonsam. TRX band är alltså inte bara anpassat för att du ska träna på en liten yta utan även att du får en heltäckande kroppsträning.

TRX Band – Vad är det?

Ett TRX (Total Resistance eXercise) band gör det möjligt för dig att du kan träna smidighet, styrka, kondition och balans då du använder din egen kropp som motvikt. Du hänger upp bandet på en gren, dörr, ribba eller något liknande. träningsbandet är ett typ av spännband som du kan anpassa och har greppvänliga handtag, samt ett karbinfäste. Det går att justera längden på det utifrån övningarna som ska göras och hur lång du är. Banden finns att få i olika färger och prisklasser. Vissa gör till och med sitt eget TRX band.   

 

Fördelarna med Total Resistance eXercise träning

Den främsta fördelen med Total Resistance eXercise banden, jämfört med andra typer av träning, är att minimera risken att du skadar dig. Dessutom får du en flexibel och topp till tå träning, samt att kroppen blir mer stabil. Detta beror på att bandet är konstruerat att du hindras att använda en teknik som är felaktig och överbelastar. Även personer som behöver rehabilitering, är äldre eller som tycker att annan typ av träning inte ger resultat, anser att banden ger en gynnsam effekt. Självklart kan vem som helst som vill ha omväxling i sin träning prova övningar med bandet. 

Dina mål

När du tränar med TRX band beror det på vilka mål du har med själva träningen och övningar som du vill uppnå. Det är bara du som kan avgöra hur funktionell träningsformen blir. Att träna med band om du inte är ute efter att öka din snabbhet utan hellre vill ha ett fokus på att få stabila leder och bra balans. Skulle det vara så att du inte har tränat så mycket tidigare kommer träningen påverka dig och din kropp till det bättre. TRX träning kan vara en bra inkörsport om du vill senare nå högre nivåer inom andra träningsformer.

TRX övningar

Du kanske ställer dig frågan: Vilka av TRX övningar är möjliga? Det som är riktigt spännande med att hålla på med TRX träningsövningar, är att det egentligen bara din fantasi som sätter stopp på vad du kan göra. Innan du vill experimentera med att göra egna övningar, är det en bra idé att börja med de klassiska Total Resistance eXercise övningarna som redan finns. Tänk på att utgångspunkten är det de fysiska lagarna och din kroppsvikt som du får utgå ifrån när du bestämmer dig för vilka övningar du ska göra. Ett tips är att börja med att träna din core eftersom den till en viss mån ligger som en grund för övriga övningar. Här kommer ett par exempel på bra övningar du kan börja med:

Knäna mot bröstet

Denna övning fokuserar på att du ska få stabilitet i höftböjarna, axlarna och framför allt i bukmusklerna. Börja med att sätta dina fötter i handtagen som hänger en bit från golvet. Sätt händerna mot golvet i höjd med axlarna och tryck därefter till en plankposition. Se till att hålla din core aktiverad, böj på knäna och höfterna mot ditt bröst, så att dina höfter lyfter och ryggen blir flexad. Behåll kontrollen för att sedan återgå till startpositionen. Därefter upprepar du denna övning i ett passande antal.

Köp ett TRX-band från Gymgrossisten.com

Höftlyft 

I höftlyft tränar rumpan och du lägger dig på rygg i fotvaggorna som är fästa i handtagen på bandet och böj knäna till 90 grader. Samtidigt pressar du ner hälarna och lyfter ditt bäcken upp så att knäna, höfterna och axlarna är i en linje. Därefter sänker du ner dig med kontroll dina höfter mot golvet, för att upprepa övningen ett visst antal gånger.